Doporučili | Radka Vojáčková |
---|---|
V kategorii | Šikana, týrání a rasismus |
Žánr | Beletrie |
Věková kategorie | Mladší školní věk (6-11 let) |
Štítky redakce | zvířata, sebepřijetí, sebepoznání, rasismus, přátelství, dospívání, dětský domov |
Štítky uživatelů | Vánoce |
Bubu je malý kluk, kterého opustila maminka a nechala jej v dětském domově. Tam se Bubu stává terčem posměšků ze strany dětí i dospělých kvůli své tmavé barvě pleti. Bubu si těžce hledá svou cestu a až starost o nalezené ptačí mládě mu pomůže navázat nová přátelství a poznat sama sebe.
Teď jedou v autě a Karel si na tu cestu z Káhiry do Alexandrie vzpomněl, ačkoliv by na to nejradši už nikdy nevzpomínal. Některé věci se prostě nezmění a Dora nedá pokoj; leda snad že by byla stará a nemohoucí, a to možná by i tehdy donutila někoho ochotného, aby sbíral ty párky místo ní.
"Co bys dělal, kdybys našel u silnice dítě?" zkouší to Dora. "Zastavil bys?"
Karel vypadá, že si nepřeje být vyrušován. Jí to však nedá a ryje do něj tak dlouho, až dostane odpověď.
"Co bys dělal? Zastavil bys aspoň?"
Karel chvilku přemýšlí, zdá se, že mu není úplně jasný smysl dotazu.
"Jaký dítě? Jak sbírá houby? Nebo stopuje?"
"Když říkám dítě, myslím tím dítě," nedá se odbýt Dora. "Novorozeně například. A neodpovídej mi otázkou!"
"Ale jak v tý rychlosti poznáš, že je to dítě? Co když bude tma?" odpoví Karel hned dvěma otázkami.
"Já se tě ptám, co bys dělal, kdybys viděl, že u silnice leží dítě, není tma a nejedeš tak rychle, aby sis ho nevšiml. Tak co, zastavil bys, nebo ne?" řekne Dora už docela rázně, jako kdyby se snažila vysvětlit něco nechápavému Andrejcovi. Ne že nechápal, ale prostě dělá, že nerozumí. Doru tím vždycky spolehlivě vytočí, asi jako právě teď Karel.
Tento text je zpracován dle zásad terapie pohádkou. Kniha spadá do sekce Pohádkoterapie.
Dítě si příběh může přečíst buď samo, nebo mu ho přečtěte.
Následně si o přečteném s dítětem popovídejte:
Zjistěte, zda dítě dovede příběh stručně popsat vlastními slovy, zda mu rozumí.
Kniha akcentuje témata:
Přimějte dítě otázkami k zamyšlení:
Další možnosti práce s textem (aby si dítě hlouběji zapamatovalo ponaučení):