Doporučili | Mgr. Zuzana Škyříková |
---|---|
V kategorii | Výchova a zlozvyky |
Žánr | Beletrie |
Věková kategorie | Mladší školní věk (6-11 let) |
Štítky redakce | děti, příroda, zvířata, výchova, morální hodnoty |
Štítky uživatelů | bajky |
Adaptací Ezopovových bajek vyšla již celá řada. I v této knize se objevují mnohé známé klasické bajky, vedle nich ale i řada neznámých, či patrně zcela nových. Příběhy jsou většinou velmi krátké, což je vhodné pro malé děti, které ještě nezvládnou dlouhé soustředění, anebo pro unavené rodiče, které nechtějí před spaním číst desetistránkové pohádky. Zvířecí říše a její obyvatelé jsou pro děti vždy atraktivními a blízkými hrdiny, na čtené příběhy se dá následně krásně navázat na procházce přírodou, anebo při návštěvě zoologické zahrady. Poučení z příběhu je vždy na konci jasně formulováno, což je pro malé děti vítanou nápovědou.
Na lávce přes potok se potkaly dvě kozy. Lávka ale byla jen tak široká, že po ní mohla pohodlně přejít pouze jedna koza, pro obě dvě už byla úzká.
- Zpátky, zpátky! – řekla jedna z nich.
- Já jsem starší, já mám předost! Vrať se ty! – na to ta druhá.
- Já jsem vkročila na lávku první!
Ani jedna z nich nechtěla ustoupit. A tak se proti sobě rozběhly. A protože byla lávka kluzká a ještě do sebe i pořádně vrazily, spadly obě do vody.
Tato kniha spadá to sekce Pohádkoterapie. Více o Pohádkoterapii.
Podle čtenářské úrovně dítěte si příběh může přečíst buď samo, nebo mu ho přečtěte. Jedna z možných technik rozvoje čtenářských dovedností je i střídavé čtení. Chvíli čtete Vy, chvíli dítě. Při volbě jakékoli techniky zvažte atmosféru, náladu vás i dítěte, časové možnosti a především, co skutečně od čtení a příběhu očekáváte.
U těchto kratších příběhů je vhodné najít si po čtení ještě chvíli času na jejich zpracování, byť už by šlo jen o nakreslení obrázku. Zvířátka si též můžete vyhledat v encyklopedii a přečíst si o nich další zajímavosti, anebo si s nimi pohrát, máte-li je doma jako hračky. V takovém případě si můžete zahrát i celý příběh. Narazíte-li kdykoli na situaci, jež byla v příběhu zmíněna, neváhejte ji dítěti připomenout (vidíš, ten chlapeček se teď trošku chová jako náš páv z knížky, viď…můžeme mu nějak pomoci? ...)
Debatě o knize předchází malá příprava:
Zjistěte, zda dítě dovede příběh stručně popsat vlastními slovy, zda mu rozumí, a co se mu na příběhu/příbězích nejvíc líbilo, co jej pobavilo/překvapilo/zaujalo.
Po prostém připomenutí příběhu je vhodné vytěžit knihu otázkami k zamyšlení: